Albert Nadal Garriga Observacions d'un Lleidatà Cerverí. Enginyer informàtic. Emprenedor idealista. Catalanista enfeinat.

Former_Google_Interns_Confess_This-5038df830345d45e98746fd8855c6f73
2014 l’any en què es digitalitzen els gimnasos

La formació en línia ha tingut una tendència creixent durant els darrers anys, a causa, en part, de l’augment dels costos d’infraestructures, del transport i, sobretot, per la falta de temps de la gent -cada vegada amb les agendes més atapeïdes. La formació i l’aprenentatge en línia permeten estalviar diners en tots els sentits. Es redueixen costos de construcció i de manteniment i augmenten la flexibilitat de l’aprenentatge. Fins i tot els empresaris de les petites empreses ja han començant a confiar en plataformes d’eLearning.

Històricament el gimnasos, i el sector del fitness en general, s’ha caracteritzat per manifestar una posició conservadora pel que fa a l’ús de les noves tecnologies en el seu negoci. La creença errònia que la tecnologia no pot substituir amb garanties el factor humà ha contribuït durant molt de temps a aquest estancament. Tanmateix, aquest escenari ha canviat positivament durant els darrers tres anys i les previsions per a aquest 2014 són molt bones.

L’explosió del sector del fitness

Durant la darrera dècada el sector del fitness ha vist com el model de negoci s’ha anat transformant a causa del sistema de les franquícies i l’aplicació de la metodologia low-cost a les grans cadenes de gimnasos, les quals ofereixen tarifes molt per sota de les dels gimnasos convencionals. Avui en dia, la salut i el fitness són dues de les indústries més rendibles del mercat mundial.

El desig de mantenir-se en forma i seguir un estil de vida saludable és un fenomen internacional. L’informe Global de l’IHRSA (International Health, Racquet & Sportsclub Association) revela que la indústria de la salut i el benestar genera al voltant de 75.7 bilions de dòlars. Jay Ablondi, vicepresident executiu de l’IHRSA, diu:

The global health club industry continues to expand, thanks to strong growth in Latin America, Germany, and China, coupled with solid performance in the US – which is home to more health clubs than any other single country. Worldwide, consumers are demonstrating an increased demand for health club services and club operators are responding with conveniently located facilities and a wide range of amenities.

Als Estats Units d’Amèrica 50 milions de persones són membres d’algun gimnàs o club esportiu, mentre que a Europa ho són poc més de 44 milions. En el conjunt de la població mundial hi ha més de 153 mil clubs esportius que ofereixen servei a més de 130 milions de persones.

La forta competitivitat d’aquest mercat ha propiciat la digitalització del sector del fitness, ja que per una banda els gimnasos es veuen obligats a oferir serveis diferencials i per l’altra els usuaris n’esperen millors serveis, que siguin moderns i flexibles.

La tecnolgia ha madurat

Moltes de les tecnologies que s’apliquen actualment al sector del fitness ja existeixen des de fa anys, tot i que fins avui aquestes no han adquirit el grau de maduració necessari en una societat moderna i tecnològicament experimentada com és l’actual. Aquest és el cas dels sistemes de geolocalització, la videoconferència en temps real o els dispositius corporals.

L’evolució de la tecnologia mòbil ha revolucionat l’aparició d’aplicacions mòbils com és el cas de Runtastic, RunKeeper, Strava, Nike+ Running o Endomondo. Runtastic és un d’aquests serveis que empra el GPS del dispositiu mòbil per mesurar la distància, el ritme, l’elevació i la velocitat dels nostres trajectes a peu. Tota la informació que els usuaris generen està disponible en tot moment a través d’Internet, cosa que permet consultar la progressió dels entrenaments.

Els serveis de vídeo sota demanda i videoconferència han millorant considerablement durant els darrers anys, a causa principalment de les noves xarxes de comunicació mòbil 3G i 4G que han fet possible la transferència de vídeo en temps real en els dispositius mòbils.

L’augment del consum de vídeo a través d’Internet ha fet aparèixer un nou concepte anomenat home-gym, és a dir, el gimnàs a casa. Aquesta tendència, que permet que la gent pugui realitzar la pràctica d’exercici físic des de casa o en qualsevol lloc amb connexió a Internet, està cada vegada més estesa en els països nòrdics. Una de les empreses pioneres en aquest camp és la sueca Shapy, però també existeixen altres alternatives com InstructorLive o Helpouts de Google.

Aquest 2014, una de les tecnologies que s’està convertint en tendència és la dels dispositius corporals, anomenats també, wearables. Molts d’ells no són cap novetat, ja que per exemple fa temps que existeixen els pulsòmetres esportius. Però fins els darrers anys aquests no s’han integrat amb els dispositius mòbils o els rellotges intel·ligents, de manera que totes les dades que recullen aquests dispositius poden ser processades i emmagatzemades a Internet en temps real.

Entre la gran varietat de dispositius que podem trobar al mercat destaca l’smart-tracker de l’empresa Withings o la polsera d’activitat física de l’empresa FitBit que monitoritza les passes, la distància recorreguda i les calories cremades, així com el nostre cicle de son.

Per concloure aquest article i mostrar fins a quin punt està arribant l’evolució d’aquest sector cal mencionar dos innovadors productes que de ben segur sorprendran els esportistes més experimentats: RaceYourself (Virtual Reallity Fitness Motivation) i BitGym (Virtual Bike Ride): el primer utilitza les Google Glass per introduir l’esportista en un món virtual, mentre que el segon ofereix una immersió virtual dins d’un recorregut del món real, mentre es va amb bicicleta estàtica.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>